Feestdagen in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter en Marlies Goossens - WaarBenJij.nu Feestdagen in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter en Marlies Goossens - WaarBenJij.nu

Feestdagen in Suriname

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Marlies

31 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

En dan plotseling uit het niets, hebben we van de ene dag (woensdag gehoord) op de andere (vrijdag) een nationale feestdag erbij. Vrijdag vieren we (eenmalig?) het Chinese nieuwjaar, het jaar van het paard.
Nou net niet mijn sterrenbeeld.
Alle bevolkingsgropenhebben hier een of meer feestdagen en de Chinezen maken al lange tijd deel uit van de Surinaamse populatie. Het worden er steeds meer en nu niet allemaal Made in China. Dus de kwaliteit gaat met sprongen omhoog. Hierbij de feestdagen op een (lange) rij:
woensdag 1 januari 2014Nieuwjaarsdag
zondag 20 en maandag 21 april 2014Pasen
donderdag 1 mei 2014Dag van de arbeid
donderdag 29 mei 2014Hemelvaartsdag
zondag 8 en maandag 9 juni 2014Pinksteren
dinsdag 1 juli 2014Keti-koti (Dag van de vrijheden)
maandag 28 t/m donderdag 31 juli 2014 Id-al-Fitr (Suikerfeest)
zaterdag 9 augustus 2014Nationale Dag der Inheemsen/Marrons
zondag 10 augustus 2014Raksha Bandhan
zaterdag 16 en zondag 17 augustus 2014Krishna Janamashtmi
zaterdag 4 t/m maandag 6 oktober 2014Offerfeest (Eid Al-Adha)
maandag 20 oktober 2014Chinese Immigratie
donderdag 23 oktober 2014Divali
dinsdag 25 november 2014Onafhankelijkheidsdag (Srefidensi Dey)
zaterdag 6 december 2014Sint Nicolaas
donderdag 25 en vrijdag 26 december 2014Kerstmis

Als je dan zoals Marlies in een vol continu productiebedrijf werkt zijn dat extra onkosten. 300% voor een feestdag, 200% voor een zondag en 150% voor een zaterdag. In Australië was het ook nog zo, dat als een feestdag op zaterdag of zondag viel, dat je dan de volgende maandag vrij had. Tot zover het economisch nieuws.

Marlies heeft in de pen (email) moeten kruipen en moeten bellen om onze container tijdig in Suriname te krijgen. Eerst was er geen boot beschikbaar en toen ze een boot beschikbaar hadden zou hij er 16 dage over gaan doen. We hebben gezegd dat onze container geen cruise hoefde te maken in het Caribisch gebied (diverse havens aandoen), maar direct naar Suriname kon. Er is nu een boot gevonden die 2/2 vertrekt en waarvan ons beloofd is dat hij 12/2 in Suriname aankomt. Ondertussen gaan wij hier alles in werking zetten (netwerken) om hem dan ook tijdig vrij te krijgen. Voor dat Kelly en de meiden komen op 19/2 zal er veel gewassen en gestreken moeten worden. 2 jaar in een container beloofd veel schimmen//mos/ champignons? Er is nog veel werk voor de boeg om in vakjargon te blijven.

Het is momenteel niet zo warm (heet) en zelf koeltjes avonds. De warmte blijft wel binnen hangen waardoor je dan de airco weer gebruikt. Airco houdt ook muggen uit je buurt. Zondag ben ik uitgenodigd bij Radio Apinti om mijn werk/uitzendbureau te promoten. Misschien word mijn talent ontdekt en krijg ik een job als talk meester of radio goeroe.
Dat was het voor deze (korte) week en ik ga weer hangen (hangmatten)
Me go anga nami amaka
Peter

• 03 Februari 2014 - 16:39

Hans :

Hallo Marlies en Peter, We lezen Jullie verslagen. Wat een totaal ander leven. Of zie ik dat verkeert. Ik denk er heel grote verschillen zijn. We hopen dat het jullie in ieder geval goed mag blijven gaan. Heel veel sterkte en gezondheid toegewenst . groeten Nancky Hans