Het Zwarte tieten tijdperk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter en Marlies Goossens - WaarBenJij.nu Het Zwarte tieten tijdperk - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter en Marlies Goossens - WaarBenJij.nu

Het Zwarte tieten tijdperk

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Marlies

03 September 2014 | Suriname, Paramaribo

De komende periode beginnen de maanden met een Rrr in de naam en wordt het in NL alleen maar kouder.
Hier in Suriname zijn we na een grote regentijd nu begonnen aan de kleine droge tijd en wordt het allengs warmer. Het is nu een graad of 30 en loopt op tot 34 graden. We hebben wat flinke buien gehad omdat het in de Cariben wat orkanen waren en wij hadden daar de uitwassen van. Door de droogte hier is het water in de stuwdam laag en dus te laag voor een goede energie voorziening aan de stad. We krijgen per wijk om beurten de stroom uitgezet voor een paar uur. Bij het weer inkomen van de stroom loop je kans erop dat er teveel stroom binnenkomt in een keer en je apparaten het begeven. Allemaal voor eigen kosten. Ons wordt gevraagd zuiniger aan te doen met elektriciteit, hetgeen ook massaal gebeurd. Het is wel zo dat het erop gaat lijken dat je minder stroom krijgt (verbruikt), maar een hogere stroomrekening krijgt van het steeds opstarten. Zo schiet je er zelf niets mee op.

We hebben nu ook de eerste begrafenis hier in Suriname meegemaakt. Van 15 tot 18 uur. De kist werd begraven met de bloemen erin, dit in verband met diefstal. Verder wordt ter plekke het graf dichtgemetseld en wordt de naam er op/ in geschreven, in het cement, totdat er een echte steen (zerk) erop komt. Of het blijft zo, want niet een ieder kan een grafsteen betalen.

We zijn in Domburg wezen kijken. Domburg is een plaatsje aan de Surinaamse rivier op 15 minuten van Paramaribo. Als de zeilschepen naar Suriname komen dan moeten ze doorvaren voorbij de haven en in dit gebied gaan aanmeren, voor anker gaan. Dan moeten ze met auto/bus.taxi, naar de stad gaan om de douane formaliteiten in orde te maken. Is een leuk plaatsje om te wonen, langs het water.
Verder kun je er lekker langs het water zitten en wat drinken en eten. Eten is er volop met de vele Surinaamse eet tentjes (Warrungs).

Ik ben nog steeds op zoek naar werk en het lijkt wel komkommertijd (watermeloenentijd) want niet veel vraag. Heel mooi is het hier dat ze voor menige functie Universiteit vragen, en je moet ook world en Xl kunnen. Ik ben te bescheiden, maar tegen deze kennis kan ik niet op met mijn MBO (opgerekt tot HBO niveau). Ik denk dat ik het in de politiek moet zoeken, daar komt het niet zozeer op je diploma's aan maar meer op rechtschapenheid, integriteit, eerlijkheid, beloofd is beloofd, weten waar je voor staat, aan, dus er zijn mogelijk volop kansen in die richting.

Shaun heeft een overbruggingsvisum voor een jaar, waarin hij een langer visum kan gaan aanvragen. Momenteel is het opgelost, maar blijft zeker op de agenda staan. Globalisering van de wereld, tot aan de landsgrenzen. Maar ja, overal willen wij/ze/wie? de grenzen sluiten voor buitenlanders. Een buitenlander ben je als je naar een ander land gaat en niet zo als sommige mensen denken, dat je een buitenlander bent als je een bepaald geloof of kleur heb. Een geloof waar wij buitenstaander in zijn en een kleur die afwijkt van de onze. Een kleur waarvoor we helemaal naar Turkije, Spanje, Italie, Griekenland, Marokko moeten gaan om dat op ons te laten inbranden. Cultuur snuiven in het buitenland. Kennen jullie allemaal die verhalen van hoe gastvrij die mensen dan zijn (in hun eigen land). Waar komt die zwarte piet dan vandaan?