Bijna een jaar in Suriname, maar nog niet. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter en Marlies Goossens - WaarBenJij.nu Bijna een jaar in Suriname, maar nog niet. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Peter en Marlies Goossens - WaarBenJij.nu

Bijna een jaar in Suriname, maar nog niet.

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Marlies

01 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

September was een droge maand en warm (32-35 graden). Nu voor oktober is de verwachting dat het nog warmer gaat worden. Binnenkort, 5 oktober zijn wij een jaar hier en hebben we alle seizoenen meegemaakt, van veel regen tot droogte. Afgelopen periode heb ik mij georiënteerd op het kopen van een huis of meer het informatie verzamelen.
Als je hier geld gaat lenen voor een hypotheek dan wil men dat je het voor je 60e jaar aflost, dat gaat ons dus niet lukken. We zullen in combinatie met Lindsay moeten gaan kijken wat mogelijk is. Mocht zij er toe overgaan om te kopen dan ziet het plaatje er als volgt uit. Aangezien zij nog geen lang verblijf heeft zal dat in een soort stichtingsvorm gegoten moeten worden. Dan kan er geld worden geleend, waarbij de bank uitgaat dat je 60% van de executiewaarde mag lenen. De executiewaarde wordt op 85% van de huiswaarde vastgesteld. Ruwweg moet je dus 50% zelf cash ophoesten. Kun je dan moeilijk een huis kopen in Suriname? Bijna iedereen heeft een perceel, want iedere Surinamer mag daar een verzoek voor doen en heeft recht op een perceel (ergens). Als je dat hebt als onderpand, dan kun je geld lenen bij de bank. Dus het is hier een echte run op percelen. Momenteel is de prijs 50 euro voor een m2 op een gemiddelde plek. Dus als je een perceel van 900m2 koopt ben je tussen de 30-50000 euro kwijt. Voor 60-90.000 zet je er dan een mooi huis op. En waarom doen we zoiets niet????? Als je de verhalen hier in Suriname hoort over het bouwen van huizen, dan slaap je niet rustig. Slechte kwaliteit, slecht-slordig werk, steeds ruzie over betalingen en komen de mensen plotsklaps niet meer, etc. etc. Ik heb op geen enkele plek een cementmachine gezien, alleen maar een tafel met draadgaas waar het zand gezeefd wordt en natgemaakt met cementpoeder en gemengd en metselen maar. Ze werken hier ook met blokken steen ipv bakstenen. Soms schiet het aardig op en soms zie je maanden niets gebeuren, dan wordt er gespaard voor de volgende fase.
Waar wij wonen wordt er steeds meer gebouwd en het rukt al aardig op. Naast ons zijn (waren) 3 percelen onbebouwd, maar men is ze langzaam aan het slopen. Iets verderop (2 huizen verder) is nu ook een nieuw huis neergezet, met aan beide zijde een perceel land om te bouwen. Meestal zet men een grote woning op een kavel neer, zodat er bijna geen tuin meer over is, maar het is dan ook zo dat deze huizen kort bij elkaar staan. Misschien een 5 meter tussenruimte en dat terwijl Suriname een gigantisch groot land is. Lekker gezellig hutje, mutje. Zie foto’s en video film van onze straat.
Deze maand gaan we ons opmaken voor het bezoek van Kelly van 8/10 tot 18/10. Dit is haar 2e bezoek aan ons (Suriname) en we verheugen ons erop.

• 02 Oktober 2014 - 20:41

Ingrid Goossens:

De tijd vliegt, alweer een jaar voorbij ....
    Hoe is het tot nu toe bevallen. Is het wat jullie er van verwachtten of valt het tegen?
    Bevalt het werk van Marlies, is ze toch wel op haar plek? (natuurlijk was Australië beter).
    Ik hoop dat jullie toch achteraf kunnen zeggen dat het is meegevallen. Natuurlijk zitten dingen tegen, maar over het algemeen dan.
    Leuk dat Kelly overkomt, die dame doet het goed hé?
    En als jullie nieuwe buren krijgen t.z.t. wordt het net Nederland: alles op een kluitje!
    Dan voelen jullie er misschien nog meer thuis...
    Lijkt me wel wennen trouwens aan de wisselende klimaten.
    Veel plezier met Kelly en alvast gefeliciteerd met jullie 1ste jaar in den Verre!
    Liefs, Ingrid

• 03 Oktober 2014 - 21:55

Aurel En Karin:

hoi Peter en Marlies wat leuk om jullie straat zo te zien, nu snap ik de slang in de tuin brbrbr jullie wonen behoorlijk buiten. Jaja alweer een jaar voorbij wat gaat de tijd toch snel he, en nu nieuw avontuur misschien huis/perceel kopen spannend allemaal weer. en ja het gaat niet zoals in Nederland dat bouwen v huizen veel wachten maar dat is Suriname hahah. wat leuk dat jullie dochter Kelly weer komt schiet al op. Nu zijn jullie gesetteld vorige keer net verhuiswagen binnen. wat zal ze weer genieten met jullie en haar zus. Veel plezier samen gr vanuit een voor deze tijd behoorlijke zonnig Nederland x Aurel en karin